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		<title>Do I&#8217;ve Parkinson&#8217;s? Write-up 2: Differential Diagnosis and also the Neurologist</title>
		<link>http://symptomadvice.com/do-ive-parkinsons-write-up-2-differential-diagnosis-and-also-the-neurologist/</link>
		<comments>http://symptomadvice.com/do-ive-parkinsons-write-up-2-differential-diagnosis-and-also-the-neurologist/#comments</comments>
		<pubDate>Tue, 10 May 2011 16:34:12 +0000</pubDate>
		<dc:creator>Symptom Advice</dc:creator>
				<category><![CDATA[parkinson s symptoms]]></category>
		<category><![CDATA[clinical acumen]]></category>
		<category><![CDATA[differential diagnosis]]></category>
		<category><![CDATA[face interaction]]></category>
		<category><![CDATA[parkinson]]></category>
		<category><![CDATA[physical examination]]></category>
		<category><![CDATA[possibilities]]></category>

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		<description><![CDATA[As &#119;&#097;&#115; discussed &#119;&#105;&#116;&#104;&#105;&#110; &#116;&#104;&#101; 1st write-up of &#116;&#104;&#105;&#115; three-part series, neurologists who face &#097; patient with feasible Parkinson&#8217;s have no definitive test: no scans, no blood tests &#111;&#114; spinal taps with &#119;&#104;&#105;&#099;&#104; &#116;&#111; base their diagnosis. Parkinson&#8217;s Disease is what&#8217;s referred &#116;&#111; as &#097; &#8220;clinical diagnosis.&#8221; &#116;&#104;&#105;&#115; &#105;&#110;&#100;&#105;&#099;&#097;&#116;&#101;&#115; &#116;&#104;&#097;&#116; &#116;&#104;&#101; &#099;&#104;&#111;&#105;&#099;&#101; as &#116;&#111; &#119;&#104;&#101;&#116;&#104;&#101;&#114; [...]]]></description>
			<content:encoded><![CDATA[<p></p><p><img src="http://symptomadvice.com/wp-content/uploads/2011/05/1305045254-50.jpg%3Fw%3D700%26h%3D525" style="clear:both;clear:both;margin:0 15px 15px 0;width:500px" />
<p>As &#119;&#097;&#115; discussed &#119;&#105;&#116;&#104;&#105;&#110; &#116;&#104;&#101; 1st write-up of &#116;&#104;&#105;&#115; three-part series, neurologists who face &#097; patient with feasible Parkinson&#8217;s have no definitive test: no scans, no blood tests &#111;&#114; spinal taps with &#119;&#104;&#105;&#099;&#104; &#116;&#111; base their diagnosis. Parkinson&#8217;s Disease is what&#8217;s referred &#116;&#111; as &#097; &#8220;clinical diagnosis.&#8221; &#116;&#104;&#105;&#115; &#105;&#110;&#100;&#105;&#099;&#097;&#116;&#101;&#115; &#116;&#104;&#097;&#116; &#116;&#104;&#101; &#099;&#104;&#111;&#105;&#099;&#101; as &#116;&#111; &#119;&#104;&#101;&#116;&#104;&#101;&#114; &#111;&#114; &#110;&#111;&#116; &#111;&#114; &#110;&#111;&#116; &#097; patient &#114;&#101;&#097;&#108;&#108;&#121; &#104;&#097;&#115; Parkinson&#8217;s demands &#097;&#110; extensive face &#116;&#111; face interaction having &#097; neurologist. &#116;&#104;&#097;&#116; meeting generally entails &#097; &#116;&#104;&#111;&#114;&#111;&#117;&#103;&#104; history-taking &#111;&#114; interview, along with &#097; comprehensive physical examination. Even though extremely frequently videotaping &#111;&#114; &#111;&#116;&#104;&#101;&#114; aids are utilized, &#116;&#104;&#101; diagnosis completely depends &#111;&#110; &#116;&#104;&#101; clinical acumen of &#116;&#104;&#101; neurologist as he/she investigates &#119;&#104;&#097;&#116; &#116;&#104;&#101; patient presents in word and &#111;&#110; exam.</p>
<p>To sum &#117;&#112; &#116;&#104;&#101; approach extremely briefly, &#119;&#104;&#105;&#108;&#115;&#116; interviewing and examining &#116;&#104;&#101; patient, &#116;&#104;&#101; neurologist &#099;&#114;&#101;&#097;&#116;&#101;&#115; &#097; running list of possibilities in his/her head. &#116;&#104;&#105;&#115; list is known as &#116;&#104;&#101; &#8220;differential diagnosis,&#8221; frequently referred &#116;&#111; &#097; &#106;&#117;&#115;&#116; &#116;&#104;&#101; &#8220;differential.&#8221; &#097; &#103;&#114;&#101;&#097;&#116; neurologist &#097; lot like &#097; &#103;&#114;&#101;&#097;&#116; detective, keeps adjusting, refining &#116;&#104;&#101; differential as &#105;&#102; it &#104;&#097;&#100; &#098;&#101;&#101;&#110; &#097; list of suspects. He/she redirects &#116;&#104;&#101; line of questioning and also &#116;&#104;&#101; focus of &#116;&#104;&#101; physical exam based &#111;&#110; ruling in and ruling out suspects.</p>
<p>Every of &#116;&#104;&#101; findings assists &#116;&#104;&#101; neurologist &#116;&#111; continuously reshuffle and re-prioritize &#116;&#104;&#101; differential. As &#116;&#104;&#101; list narrows &#116;&#111; &#106;&#117;&#115;&#116; &#097; couple of possibilities, he/she will ask &#102;&#117;&#114;&#116;&#104;&#101;&#114; questions and refine &#116;&#104;&#101; examination. Then &#116;&#104;&#101; patient is &#115;&#101;&#110;&#116; &#102;&#111;&#114; tests &#116;&#104;&#097;&#116; &#109;&#097;&#121; rule out &#111;&#116;&#104;&#101;&#114; possibilities. &#102;&#111;&#114; &#101;&#120;&#097;&#109;&#112;&#108;&#101;, patients get &#097; brain CT &#111;&#114; MRI &#110;&#111;&#116; &#116;&#111; diagnose Parkinson&#8217;s but &#116;&#111; rule out bigger structural &#099;&#097;&#117;&#115;&#101;&#115; &#116;&#104;&#097;&#116; &#109;&#097;&#121; mimic Parkinson&#8217;s symptoms like &#097; brain tumor &#111;&#114; even &#115;&#101;&#118;&#101;&#114;&#097;&#108; sclerosis. Frequently &#097;&#110; electrical stimulation and measurement of nerve response in &#097;&#110; affected limb known as &#097;&#110; EMG (electromyogram) is carried out &#116;&#111; rule out nearby nerve injury as &#097;&#110; additional trigger.</p>
<p>If every &#116;&#104;&#105;&#110;&#103; points &#116;&#111; Parkinson&#8217;s &#116;&#104;&#101; patient is given &#097; trial of &#097; drug &#116;&#104;&#097;&#116; &#101;&#105;&#116;&#104;&#101;&#114; replaces &#111;&#114; mimics dopamine. &#105;&#102; &#116;&#104;&#101; patient shows improvement then &#101;&#118;&#101;&#114;&#121;&#098;&#111;&#100;&#121; &#099;&#111;&#117;&#108;&#100; &#098;&#101; &#102;&#097;&#105;&#114;&#108;&#121; particular it is Parkinson&#8217;s</p>
<p>The point is &#116;&#104;&#097;&#116; there&#8217;s no single protocol &#111;&#114; textbook pathway &#116;&#111; generating &#116;&#104;&#101; diagnosis. &#097;&#108;&#116;&#104;&#111;&#117;&#103;&#104; &#116;&#104;&#101; neurologist &#102;&#111;&#108;&#108;&#111;&#119;&#115; &#097; formal structure &#116;&#111; cover all of &#116;&#104;&#101; so-called bases, &#116;&#104;&#101; specifics of &#116;&#104;&#097;&#116; path extremely depend upon &#116;&#104;&#101; findings along &#116;&#104;&#101; way, &#119;&#104;&#105;&#099;&#104; guide every &#110;&#101;&#120;&#116; step &#105;&#110;&#115;&#105;&#100;&#101; &#116;&#104;&#097;&#116; structure.</p>
<p>Early Parkinson&#8217;s &#099;&#111;&#117;&#108;&#100; &#098;&#101; tough &#116;&#111; diagnose simply because it presents differently in &#101;&#097;&#099;&#104; and every patient, and frequently with symptoms &#116;&#104;&#097;&#116; will effortlessly &#098;&#101; dismissed as minor like &#097; little persistent twitching, sleepiness, &#097; minor tremor, as &#119;&#101;&#108;&#108; as depression &#111;&#114; anxiety attacks.</p>
<p>A typical story &#101;&#118;&#101;&#114;&#121;&#098;&#111;&#100;&#121; &#104;&#097;&#115; &#101;&#105;&#116;&#104;&#101;&#114; experienced &#111;&#114; heard of is &#116;&#104;&#097;&#116; 1 &#111;&#114; two of &#116;&#104;&#101; &#116;&#101;&#110; typical early warning symptoms (Component 1) show &#117;&#112; and &#111;&#110; &#116;&#104;&#097;&#116; initial go &#116;&#111; &#116;&#111; &#097; neurologist &#116;&#104;&#101; twitching pinky finger (in Michael J. Fox&#8217;s case) &#111;&#114; in my &#111;&#119;&#110;, new-onset depression, &#101;&#105;&#116;&#104;&#101;&#114; get dismissed &#111;&#114; symptomatically treated. I &#119;&#097;&#115; given &#097;&#110; antidepressant and when &#097; tremor developed it &#119;&#097;&#115; dismissed as &#097; &#115;&#105;&#100;&#101; impact of &#116;&#104;&#101; antidepressant. It &#119;&#097;&#115; &#110;&#111;&#116; &#117;&#110;&#116;&#105;&#108; I &#119;&#097;&#115; totally unable &#116;&#111; play piano and &#104;&#097;&#100; inordinate difficulty writing, &#098;&#111;&#116;&#104; &#102;&#114;&#111;&#109; severe slowing in my &#099;&#111;&#114;&#114;&#101;&#099;&#116; hand, &#116;&#104;&#097;&#116; I &#119;&#097;&#115; then totally worked &#117;&#112;.</p>
<p>In &#101;&#105;&#116;&#104;&#101;&#114; case, mine &#111;&#114; &#109;&#114;. Fox&#8217;s, nobody &#099;&#114;&#101;&#097;&#116;&#101;&#100; &#097; mistake &#111;&#114; missed &#097;&#110;&#121;&#116;&#104;&#105;&#110;&#103; essential. It is &#106;&#117;&#115;&#116; &#116;&#104;&#097;&#116; &#102;&#111;&#114; &#101;&#120;&#097;&#109;&#112;&#108;&#101; any 1 &#111;&#114; two of &#116;&#104;&#101; &#116;&#101;&#110; warning signs &#099;&#111;&#117;&#108;&#100; &#098;&#101; interpreted as because of &#111;&#116;&#104;&#101;&#114; &#099;&#097;&#117;&#115;&#101;&#115;, and generally is.</p>
<p>Review of early symptoms:</p>
<p>Tremor &#111;&#114; shaking higher &#111;&#110; 1 &#115;&#105;&#100;&#101; </p>
<p>Trouble/stiffness in moving &#111;&#114; walking </p>
<p>Soft &#111;&#114; Low Voice </p>
<p>Loss of facial expression, &#8220;masked facies&#8221; </p>
<p>Dizziness and fainting </p>
<p>Stooping &#111;&#114; hunching over</p>
<p>I&#8217;ve added two much &#109;&#111;&#114;&#101; &#116;&#111; &#116;&#104;&#105;&#115; list:</p>
<p>EDS (excessive daytime sleepiness) &#111;&#114; fatigue </p>
<p>New-onset psychiatric disorder (generally depression &#111;&#114; anxiety attacks)</p>
<p>As soon as PD is suspected, &#097; host of &#111;&#116;&#104;&#101;&#114; illnesses and conditions have &#116;&#111; &#098;&#101; regarded as and ruled out. &#116;&#104;&#097;&#116; is &#119;&#104;&#101;&#114;&#101; &#116;&#104;&#101; so known as &#8220;differential diagnosis&#8221; list &#099;&#111;&#109;&#101;&#115; in. Every differential list is slightly various depending &#111;&#110; &#119;&#104;&#097;&#116; &#116;&#104;&#101; patient presents &#116;&#111; &#116;&#104;&#101; neurologist and in admiration &#116;&#111; neurology as &#097; specialty, &#116;&#104;&#101;&#115;&#101; lists can initially &#098;&#101; &#118;&#101;&#114;&#121; &#098;&#105;&#103;. Ruling out all of &#116;&#104;&#101; &#111;&#116;&#104;&#101;&#114; &#099;&#097;&#117;&#115;&#101;&#115; &#111;&#110; &#116;&#104;&#101; list prior &#116;&#111; PD reaches &#116;&#104;&#101; top demands &#097; solid working information of every list item and how it&#8217;s diagnosed.</p>
<p>Other lab tests and scans are utilized &#116;&#111; rule out &#111;&#116;&#104;&#101;&#114; &#099;&#097;&#117;&#115;&#101;&#115; but ultimately, Parkinson&#8217;s Disease is &#114;&#101;&#097;&#108;&#108;&#121; &#097; clinical diagnosis with probably &#116;&#104;&#101; &#109;&#111;&#115;&#116; important &#8220;test&#8221; &#098;&#101;&#099;&#111;&#109;&#105;&#110;&#103; &#116;&#104;&#097;&#116; initial old-fashioned face &#116;&#111; face discussion with, and physical exam by &#097; seasoned neurologist.</p>
<p>A 42 year old woman, &#097; cello player &#119;&#105;&#116;&#104;&#105;&#110; &#116;&#104;&#101; nearby symphony, presents &#116;&#111; &#116;&#104;&#101; neurologist complaining of tremor in &#104;&#101;&#114; &#099;&#111;&#114;&#114;&#101;&#099;&#116; hand and difficulty manipulating &#116;&#104;&#101; bow &#119;&#104;&#105;&#108;&#115;&#116; playing. Sadly she &#104;&#097;&#115; &#098;&#101;&#101;&#110; politely &#097;&#115;&#107;&#101;&#100; &#116;&#111; &#8220;&#116;&#097;&#107;&#101; &#097; break&#8221; &#102;&#114;&#111;&#109; &#104;&#101;&#114; job with &#116;&#104;&#101; symphony &#117;&#110;&#116;&#105;&#108; she &#103;&#101;&#116;&#115; adequately evaluated. She &#104;&#097;&#115; also turn out &#116;&#111; &#098;&#101; &#118;&#101;&#114;&#121; depressed over &#116;&#104;&#101; incident. She &#115;&#097;&#121;&#115; &#116;&#104;&#101; tremor &#114;&#101;&#097;&#108;&#108;&#121; &#103;&#111;&#101;&#115; &#097;&#119;&#097;&#121; when she&#8217;s playing &#104;&#111;&#119;&#101;&#118;&#101;&#114; it feels like &#116;&#104;&#101; bow is &#8220;caught &#111;&#110; something&#8221; and so she can&#8217;t sweep it &#097;&#099;&#114;&#111;&#115;&#115; &#116;&#104;&#101; strings as swiftly.</p>
<p>Here&#8217;s &#097; sample beginning differential diagnosis &#102;&#111;&#114; &#115;&#111;&#109;&#101;&#098;&#111;&#100;&#121; presenting having &#097; persistent tremor of &#116;&#104;&#101; proper hand. Even though &#116;&#104;&#101; reality &#116;&#104;&#097;&#116; &#116;&#104;&#101; tremor occurs &#097;&#116; rest and &#103;&#111;&#101;&#115; &#097;&#119;&#097;&#121; with movement, and particularly combined with &#116;&#104;&#101; reality &#116;&#104;&#097;&#116; it occurs only &#111;&#110; &#116;&#104;&#101; proper &#115;&#105;&#100;&#101; elevates PD &#116;&#111; #1 &#111;&#110; &#116;&#104;&#101; list.</p>
<p>Sample differential diagnosis list &#102;&#111;&#114; Parkinson&#8217;s (keep in mind &#116;&#104;&#097;&#116; &#116;&#104;&#101; neurologist should have extensive working information of how every of &#116;&#104;&#101;&#115;&#101; presents):</p>
<p>Parkinson&#8217;s Disease </p>
<p>Important tremor (a nonspecific tremor of unknown trigger and &#119;&#104;&#105;&#099;&#104; doesn&#8217;t get worse) </p>
<p>Brain Tumor: she will need &#116;&#111; have &#097; CT scan &#111;&#114; MRI scan of &#116;&#104;&#101; brain </p>
<p>Harm &#116;&#111; &#116;&#104;&#101; nerves &#119;&#105;&#116;&#104;&#105;&#110; &#116;&#104;&#101; arm &#119;&#105;&#116;&#104;&#105;&#110; &#116;&#104;&#101; affected &#115;&#105;&#100;&#101; by trauma &#111;&#114; &#115;&#101;&#118;&#101;&#114;&#097;&#108; sclerosis(MS). She will &#108;&#105;&#107;&#101;&#108;&#121; undergo EMG nerve evaluation of &#116;&#104;&#101; proper arm. </p>
<p>Other degenerative neurologic illnesses, &#097; lengthy sub-list, details of &#119;&#104;&#105;&#099;&#104; I &#115;&#104;&#097;&#108;&#108; skip: </p>
<p>Benign familial tremor </p>
<p>Dominant SCA (Spinal Cerebellar ataxia) </p>
<p>Olivopontocerebellar degeneration </p>
<p>Familial Basal ganglion calcification (Fahr&#8217;s syndrome) </p>
<p>Alzheimer&#8217;s syndrome </p>
<p>Amyotrophic lateral sclerosis </p>
<p>Dementia, Lewy-body kind </p>
<p>Parkinsonism-dementia complicated </p>
<p>Progressive supranuclear palsy </p>
<p>Cerebellar degeneration, subacute </p>
<p>Striatonigral degeneration </p>
<p>Corticobasal Degeneration syndromes </p>
<p>Frontotemporal dementia</p>
<p>Lesions of &#116;&#104;&#101; basal ganglia &#119;&#104;&#101;&#114;&#101; &#116;&#104;&#101; brain controls movement by stroke/hemorrhage </p>
<p>Drugs (her main physician &#112;&#117;&#116; &#104;&#101;&#114; &#111;&#110; nortriptyline &#102;&#111;&#114; depression) </p>
<p>Antipsychotic medications </p>
<p>MPTP (a byproduct of poor practices in generating Ecstasy &#116;&#104;&#097;&#116; will induce &#097; parkinson&#8217;s like syndrome &#102;&#111;&#108;&#108;&#111;&#119;&#105;&#110;&#103; &#097; single dose)</p>
<p>Alcohol &#111;&#114; narcotic withdrawal </p>
<p>Alcoholic brain degeneration</p>
<p>Following performing &#097; directed interview and examination, &#104;&#101;&#114; neurologist utilized &#104;&#105;&#115; &#111;&#119;&#110; fund of information and expertise, and did &#110;&#111;&#116; believe she &#115;&#104;&#111;&#119;&#101;&#100; functions of any of &#116;&#104;&#101; &#111;&#116;&#104;&#101;&#114; degenerative illnesses listed.</p>
<p>On physical exam and observation &#104;&#101; noticed &#116;&#104;&#097;&#116; she would swing &#104;&#101;&#114; &#099;&#111;&#114;&#114;&#101;&#099;&#116; arm much less when walking down &#116;&#104;&#101; hallway. She even slightly dragged &#104;&#101;&#114; &#099;&#111;&#114;&#114;&#101;&#099;&#116; foot.</p>
<p>He &#104;&#097;&#100; &#104;&#101;&#114; copy some sentences out of &#097; medical text. It &#116;&#111;&#111;&#107; &#104;&#101;&#114; &#097; lengthy time and also &#116;&#104;&#101; writing &#119;&#097;&#115; extremely little.</p>
<p>When &#104;&#101; held &#104;&#101;&#114; arm and moved it &#097;&#116; &#116;&#104;&#101; wrist and elbow &#104;&#101; &#099;&#111;&#117;&#108;&#100; &#114;&#101;&#097;&#108;&#108;&#121; feel &#097; ratcheting instead of smooth passive movement (recognized as &#8220;cogwheeling&#8221;, &#097; classic PD sign).</p>
<p>She denied any drug history and rarely consumes alcohol.</p>
<p>She&#8217;s &#102;&#114;&#111;&#109; San Diego &#119;&#104;&#101;&#114;&#101; Lyme-carrying deer ticks &#100;&#111; &#110;&#111;&#116; flourish.</p>
<p>An MRI scan of &#104;&#101;&#114; brain &#119;&#097;&#115; regular so &#116;&#104;&#101;&#114;&#101; is no brain tumor &#111;&#114; evidence &#111;&#114; stroke/hemorrhage, and no defects suggestive of MS. Parkinson&#8217;s &#117;&#115;&#117;&#097;&#108;&#108;&#121; yields &#097; extremely regular brain scan. Some study methods &#116;&#104;&#097;&#116; &#117;&#115;&#101; radioactive dopamine-like compounds can reveal &#097; defect &#110;&#101;&#118;&#101;&#114;&#116;&#104;&#101;&#108;&#101;&#115;&#115; they&#8217;&#114;&#101; &#110;&#111;&#116; &#117;&#115;&#117;&#097;&#108;&#108;&#121; obtainable, and unnecessary as &#119;&#101; see &#104;&#101;&#114;&#101; &#116;&#104;&#097;&#116; &#116;&#104;&#101; diagnosis &#099;&#111;&#117;&#108;&#100; &#098;&#101; adequately &#099;&#114;&#101;&#097;&#116;&#101;&#100; with out it.</p>
<p>Her EMG nerve exam &#115;&#104;&#111;&#119;&#101;&#100; regular nerve function &#119;&#105;&#116;&#104;&#105;&#110; &#116;&#104;&#101; affected arm.</p>
<p>Lastly, and &#118;&#101;&#114;&#121; essential in establishing Parkinson&#8217;s as &#104;&#101;&#114; diagnosis, &#104;&#101; placed &#104;&#101;&#114; &#111;&#110; &#097; drug &#116;&#104;&#097;&#116; mimics dopamine and examined &#104;&#101;&#114; &#097; week &#108;&#097;&#116;&#101;&#114;. She &#115;&#104;&#111;&#119;&#101;&#100; &#110;&#101;&#097;&#114;&#108;&#121; &#110;&#111;&#110;&#101; of &#116;&#104;&#101; previous findings &#111;&#110; &#116;&#104;&#097;&#116; &#115;&#101;&#099;&#111;&#110;&#100; go &#116;&#111; &#102;&#111;&#108;&#108;&#111;&#119;&#105;&#110;&#103; &#097; week &#111;&#110; &#116;&#104;&#101; drug.</p>
<p>At &#116;&#104;&#097;&#116; point &#116;&#104;&#101; neurologist &#119;&#097;&#115; particular it &#119;&#097;&#115; PD and gently &#098;&#114;&#111;&#107;&#101; &#116;&#104;&#101; news &#116;&#111; &#104;&#101;&#114;.</p></p>
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